Na podstawie Regulaminu realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w Gminie Pszczyna w ramach Projektu STOP SMOG Burmistrz Pszczyny ogłasza III nabór wniosków o dofinansowanie zadań realizowanych przez mieszkańców gminy Pszczyna w ramach rządowego programu STOP SMOG w gminie Pszczyna w terminie od 15.09.2022 . Nabór planowany w trybie ciągłym.
Dofinansowanie będzie można pozyskać na:
- wymianę urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych, na spełniające standardy niskoemisyjne,
- zmniejszenie zapotrzebowania budynków mieszkalnych jednorodzinnych na ciepło grzewcze poprzez docieplenie przegród budynków.
O dofinansowanie w ramach Projektu do przedsięwzięcia niskoemisyjnego może ubiegać się osoba fizyczna, będąca mieszkańcem Gminy Pszczyna, zwana dalej „Beneficjentem”, która:
- łącznie spełnia warunki określone w art. 11d ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r., o jest właścicielem lub współwłaścicielem, albo posiadaczem samoistnym lub współposiadaczem samoistnym całości lub części budynku mieszkalnego, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie niskoemisyjne, przy czym udział tej osoby lub zakres jej współposiadania nie może być mniejszy niż połowa; w przypadku gdy umowa jest zawierana z więcej niż jednym współwłaścicielem lub współposiadaczem samoistnym suma ich udziałów we współwłasności lub zakres ich współposiadania samoistnego nie może być mniejszy niż połowa,
- jest członkiem gospodarstwa domowego, w którym przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111), na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, oraz złożyła oświadczenie, w którym określiła liczbę osób w gospodarstwie domowym,
- posiada łącznie środki własne oraz zasoby majątkowe, o których mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2133), nieprzekraczające kwoty, o której mowa w art. 11c ust. 5 pkt 5, z wyłączeniem:
- wartości budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w ust. 6,
- nieruchomości gruntowych związanych odpowiednio z tym budynkiem, faktycznie zamieszkuje w budynku mieszkalnym, który objęty będzie przedsięwzięciem niskoemisyjnym,
- złożył oświadczenie zawierające informacje o środkach i zasobach majątkowych zgodnie ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska (Dz.U. 2020 poz. 247),
- faktycznie zamieszkuje w budynku lub lokalu, którego dotyczy przedsięwzięcie niskoemisyjne,
- wyrazi zgodę na udostępnienie budynku mieszkalnego i nieruchomości gruntowej, na której znajduje się budynek mieszkalny w celu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
- wyrazi zgodę na udostępnienie budynku mieszkalnego i nieruchomości gruntowej, na której znajduje się ten budynek na potrzeby instalacji mikroinstalacji w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii lub urządzeń służących doprowadzaniu lub odprowadzaniu energii elektrycznej z tej mikroinstalacji (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2389 z późn. zm.),
- wyrazi zgodę na udostępnienie budynku mieszkalnego lub nieruchomości, na której znajduje się budynek, w którym planowane jest przedsięwzięcie niskoemisyjne, w celu przeprowadzenia weryfikacji, o której mowa w art. 11e ust. 2 Ustawy,
- złoży oświadczenie w formie aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji wprost z tego aktu lub podpisze weksel własny in blanco z zastrzeżeniem „bez protestu” wraz z deklaracją wekslową, w przypadku powstania obowiązku zwrotu kosztów przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
- wyrazi zgodę na wniesienie wkładu własnego, nie większego jednak niż 5% kosztu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego.
- Beneficjent zostać zakwalifikowany do Projektu, jeżeli budynek mieszkalny zgłoszony do Projektu spełnia następujące warunki:
- budynek mieszkalny wybudowany został na podstawie pozwolenia na budowę wydanego przed dniem 1 stycznia 2009 roku,
- powierzchnia użytkowa budynku mieszkalnego nie przekracza 300 m kwadratowych.
- złoży wniosek o udział w Projekcie.
W etapie III Gmina Pszczyna zakłada, że inwestycje będą finansowane u mieszkańców do kwoty 53.000,00 zł.
Wniosek będzie można złożyć:
- Elektronicznie, za pomocą formularza online znajdującego się pod adresem:
niskaemisja.pl/wniosek/pszczynastopsmog
Formularz będzie dostępny od 15.09.2022 od godziny 13.00
- Papierowo, w Punkcie Obsługi Klienta (ul. Kopernika 3 boks nr 13), w godzinach otwarcia zgodnie z harmonogramem funkcjonowania POK, tj.:
poniedziałki | w godzinach 10.00 – 14.00 |
czwartki | w godzinach 13.00 – 17.00 |
Obsługa mieszkańców będzie się odbywała w formie:
– telefonicznej – pod numerami telefonów: 721 747 447
– mailowej: pszczyna[at]niskaemisja.pl.
SPOSÓB ZŁOŻENIA WNIOSKÓW
Wnioski składane elektronicznie powinny zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdować się lista załączników jakie należy dołączyć do wersji papierowej wniosku.
Na wysłanie dokumentów Mieszkaniec ma 5 dni roboczych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). W przypadku złożenia dokumentów w Punkcie Obsługi dokumenty należy złożyć w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem Nabór STOP SMOG ETAP III – Numer wniosku.
Link do wniosku w wersji online:
www.niskaemisja.pl/wniosek/pszczynastopsmog
FORMULARZ BĘDZIE DOSTĘPNY OD 13.00 OD DNIA 15.09.2022 ROKU
Wnioski składane papierowo należy złożyć w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem Nabór STOP SMOG ETAP III. Wniosek powinien zawierać wszystkie wymagane załączniki do wniosku.
Link do wniosku w wersji pdf (wraz z kompletem załączników) do złożenia w wersji papierowej:
[link]
OBOWIĄZKOWE ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU
Zgodnie z Regulaminem (par. 8 ust. 4) obowiązkowe załączniki do wniosku o udzielenie dotacji to:
- oświadczenie określające liczbę osób w gospodarstwie domowym, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wraz z formularzem danych niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do wniosku);
- oświadczenie, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, którego wzór określają przepisy wydane na podstawie art. 11d ust. 12 pkt 2 tej ustawy (oświadczenie o środkach i zasobach – załącznik nr 2 do wniosku);
- zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 5 do wniosku),
- zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub inny dokument potwierdzający wiek źródła ciepła, w przypadku wniosku obejmującego wymianę źródła ciepła .
DODATKOWE ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU
- formularz określający dane kolejnych członków gospodarstwa domowego (jeśli dotyczy) (załącznik nr 3 do wniosku);
- pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej (jeśli dotyczy) (załącznik nr 4 do wniosku);
ZASADY OCENY WNIOSKÓW
Zmienione zostały zasady oceny wniosków, w związku z tym w pierwszej kolejności wnioskom nadawana będzie punktacja według określonych kryteriów oceny (osobno wnioski obejmujące termomodernizację oraz wymianę źródła ciepła).
Drugim kryterium w przypadku posiadania tej samej liczby punktów będzie termin złożenia wniosku.
ETAP I OCENY – OCENA FORMALNA
Ocena formalna wniosku obejmuje sprawdzenie kompletności wniosku oraz spełnienia kryteriów określonych w § 8 Regulaminu. Obejmuje ona następujące warunki:
Ocena wniosków składać będzie się z oceny formalnej wniosku.
Nazwa kryterium | Opis spełnienia kryterium |
Spełnienie kryteriów określonych w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków art. 11d ust 1. pkt. 1-9 ustawy. | Wnioskodawca złożył w tym zakresie niezbędne oświadczenia i dokumentację. Sprawdzana będzie zadeklarowana wysokość dochodów na członka rodziny w gospodarstwie oraz wartość posiadanego majątku. |
Spełnienie kryteriów w zakresie braku prowadzenia działalności gospodarczej | Wnioskodawca złożył w tym zakresie niezbędne oświadczenia. Sprawdzane będzie czy wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w lokalu. |
Spełnienie kryteriów w zakresie posiadanych zobowiązań wobec Gminy | Zweryfikowane czy na dzień zakończenia oceny formalnej Wnioskodawca posiada zaległości w zobowiązaniach wobec Miasta Sosnowca. |
Spełnienie kryteriów w zakresie postępowań egzekucyjnych | Wnioskodawca złożył w tym zakresie niezbędne oświadczenia. |
Spełnienie kryteriów w zakresie wniesienia wkładu własnego | Wnioskodawca złożył w tym zakresie niezbędne oświadczenia. |
Jeśli Beneficjent nie uzupełni wniosku o niezbędne załączniki lub nie złoży wersji papierowej lub nie uzupełni wniosku w sposób kompletny pozwalający na ocenę wniosek zostanie odrzucony.
ETAP II OCENY – OCENA MERYTORYCZNA
Ocena merytoryczna wniosku, obejmuje ocenę wniosku pod kątem kryteriów punktowych, a następnie uszeregowanie wniosków według przyznanych punktów i terminu złożenia (wpływu). Kryteria punktowane w ramach oceny to:
Nr | Nazwa kryterium | Sposób oceny | Waga |
1 | Wymiana nieekologicznego źródła ciepła | Preferowane są inwestycje, w których Beneficjent zobowiązuje się do wymiany nieekologicznego źródła ciepła.
Zakres wniosku: 1. Wymiana źródła ciepła jest planowana: 1 pkt 2. Wymiana źródła ciepła nie jest planowana: 0 pkt |
5 |
2 | Dochód | Kryterium zostanie ocenione w oparciu o informacje o dochodzie na członka rodziny. Preferowane będą wnioski Beneficjentów o najniższym dochodzie.
Sposób punktacji: 1. średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wynosi do 75% limitu kwotowego określonego w art. 11d ust. 1 pkt 2 Ustawy: 1 pkt 2. średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wynosi powyżej 75% ale nie więcej niż 100% limitu kwotowego określonego w art. 11d ust. 1 pkt 2 Ustawy: 0 pkt |
5 |
3 | Powierzchnia użytkowa | Kryterium zostanie ocenione w oparciu o informacje o powierzchni użytkowej budynku przypadającej na osobę zamieszkującą ten budynek.
Najwyższą liczbę punktów uzyska wniosek dla którego powierzchnia użytkowa budynku przypadająca na osobę zamieszkującą ten budynek będzie najniższa. Sposób punktacji: 1. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi: poniżej 50 m2/osobę – 4 pkt 2. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi: od 50 do 99 m2/osobę – 3 pkt 3. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi: od 100 do 150 m2/osobę – 3 pkt 4. Powierzchni użytkowa budynku wynosi: powyżej 150 m2/osobę – 1 pkt |
2 |
Obliczenie punktacji następuje według następującego wzoru:
Przykład obliczenia punktacji:
Wniosek oceniany zakłada:
– prace w budynku, w którym faktycznie mieszkają 3 osoby; – powierzchnia użytkowa (ogrzewana) budynku wynosi 120 m2; – miesięczny dochód w gospodarstwie domowym wynosi 2000 złotych brutto; – we wniosku zadeklarowano konieczność zmiany źródła ciepła.
W związku z tym wniosek oceniony jest następująco: 1. Kryterium nr 1 – Wymiana źródła ciepła jest planowana (1 pkt) 2. Kryterium nr 2 – . średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wynosi do 75% limitu kwotowego określonego w art. 11d ust. 1 pkt 2 Ustawy, tj. 666,67 zł brutto (czyli 55,56% z kwoty 1200 zł – dla gospodarstwa wieloosobowego) (1 pkt); 3. Kryterium nr 3 – Powierzchnia użytkowa budynku wynosi: poniżej 50 m2/osobę, tj. 40 m2 (3 pkt.).
Suma punktów wynosi:
|
KWOTA ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA DOFINANSOWANIE POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW ZADAŃ
Gmina Pszczyna planuje przeprowadzenie naboru ciągłego do wyczerpania alokacji środków przewidzianych w ramach wdrożenia Programu STOP SMOG.
WYMAGANY TERMIN REALIZACJI ZADAŃ
Umowy wstępne podpisywane będę w grudniu 2022 roku. Będą obejmować wstępna deklarację chęci uczestnictwa w projekcie. Właściwa umowa zostanie podpisana z mieszkańcem po wykonaniu audytu wraz z określeniem zakresu.
WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE NABORU:
- Wprowadzono kryteria punktowe, które ograniczają istotność kolejności (terminu) złożenia wniosku.
- Wnioskodawca może złożyć jeden wniosek, dotyczący budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który faktycznie zamieszkuje;
- Zalecane jest złożenie wniosku w wersji elektronicznej, bez wychodzenia z domu. Złożenie wniosku w wersji elektronicznej pozwoli na złożenie części załączników elektronicznie (np. zdjęcia starego kotła).
- Ostateczny zakres inwestycji zostanie ustalony indywidualnie z mieszkańcem po wykonaniu audytu w oparciu o analizę efektu ekologicznej i kosztów inwestycji.
- Wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie zostanie dopuszczony do oceny merytorycznej i nie będzie podlegał ocenie.
- Pytania dotyczące naboru można przesyłać na adres: pszczyna@niskaemisja.pl lub zadawać telefonicznie pod numerem telefonu: 721 747 447.
- Przykład poprawnie wypełnionego wniosku został zamieszczony na stronie: [link]